معاون صنایع دستی وزارت میراث:

صنایع دستی باید در زندگی كاربردی شود

صنایع دستی باید در زندگی كاربردی شود

به گزارش لذت سفر معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی با اعلان اینکه تحریم، مسائل اقتصادی و شیوع ویروس کرونا موجب رکود بازار و کاهش تقاضای صنایع دستی شده است، اظهار داشت: برای خروج از رکود و ایجاد رونق در بازار، باید محصولات صنایع دستی در زندگی و جامعه کاربردی شوند.



به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، با آنکه تحریم های اقتصادی و شیوع ویروس کرونا آثار زیان بار بسیاری در اقتصاد و بازار صنایع دستی بر جای گذاشته، تنوع و کیفیت، اصالت و زیبایی صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران همچنان مورد توجه و زبان زد علاقه مندان و هنردوستان بوده و مشتریان خاص خودرا در بازارهای جهانی دارد؛ اما حفظ و رونق بازار صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران پیش از هر چیز نیازمند رویکرد خلاقانه به طراحی و تولید و گرایش سلیقه و ذائقه مشتریان داخلی به استفاده کاربردی از محصولات صنایع دستی ایرانی است.

وجود ۲۹۵ رشته صنایع دستی ثبت شده و فعال و زنده سازی ۱۱۵ رشته منسوخ و فراموش شده، جامعه بزرگ بیش از ۲ میلیون نفری در زنجیره کسب وکار در این عرصه ایجاب می کند برای حفظ این بازار باارزش که ظرفیت کسب جایگاه مناسب در بازارهای جهانی را هم دارد، دولت ها و مجلس ها، قانون گذاران و مجریان با تصویب قوانین حمایتی و اجرای اقدامات و طرح های زیربنایی، پشتیبان همیشگی فعالان این بخش فرهنگی اقتصادی باشند.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی معتقد است «تاکید بیش از اندازه بر کاربردی نبودن و تکیه صرف بر جنبه های زیبایی شناختی یا نوستالژیک آثار و محصولات که عملاً با واقعیت امروزی صنایع دستی در تضاد قرار گرفته چرخه تولید، فروش و مصرف محصولات صنایع دستی را کند یا متوقف می کند و باید برای جلوگیری از رکود، محصولات صنایع دستی در زندگی و در جامعه کاربردی شوند.»

وی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: بجز آثار منفی برخی رویکرد های ضدفرهنگی، اشکالات طراحی و رعایت استانداردهای بهداشتی و بسته بندی، نه فقط موجب کاهش اعتماد مصرف کننده و عدم اقبال به صنایع دستی می شود، بلکه حیات رشته های صنایع دستی را در معرض تهدید قرار می دهد.

فعالان صنایع دستی از تولیدکننده تا سرمایه گذار و صادرکننده باید به انتظارات به روز و ضرورت های سبک جدید زندگی مردم توجه کنند؛ اما برای رفع مشکلات باید لطمه شناسی دقیق در سه زمینه‌ی تولید، فروش و مصرف صورت گرفته، برنامه ای آمایشی، مناسب نقاط مختلف کشور برحسب تنوع جغرافیایی، فرهنگی و حتی زبانی تدوین و با دقت و نظارت کافی اجرا شود.

محمودیان بر اجرای دوره های آموزشی تولید محور در زمینه صنایع دستی با هدف ایجاد اشتغال پایدار اصرار کرد و اظهار داشت: برای برندسازی و کسب سهم بیشتر در بازارهای جهانی باید در گام اول از بازار جهانی شناخت کافی داشت و بازاریابی اصولی و تبلیغات و ترویج موثر محصولات را در همین چارچوب برنامه ریزی و عملیاتی کرد. در گام دوم باید توجه داشت محصولات صنایع دستی متناسب با بازار هدف مصرف طراحی و همین طور مناسب با هر سطح درآمدی قیمت برای مشتری تولید شود.



تحریم و کرونا؛ عاملان رکود بازار و کاهش تقاضای صنایع دستی

محمودیان گفت: عدم تامین معیشت استادکاران بومی به سبب شناخت نادرست از بازار هدف و سلیقه بازار مصرف در سالیان طولانی از با اهمیت ترین عوامل منسوخ شدن هنرهای سنتی است، همین طور زندگی ماشینی و دسترسی سهل به نیازمندی ها منجر به این شده که تولیدات صنایع دستی که نیازمند زمان، زحمت و آماده سازی مواد اولیه طبیعی هستند به سمت فراموشی بروند.

وی جدی نگرفتن مهارت ها و توانمندی ­های هنری از طرف مردم را یکی از عوامل اصلی منسوخ شدن هنر هر منطقه عنوان نمود و اظهار داشت: ایجاد حسن بالندگی و خودباوری در مردم نسبت به توانمندی های هنری خودشان، انتخاب مربی شایسته و باتجربه از میان مردم همان منطقه و برگزاری دوره های آموزشی از راهکارهای اصلی حفظ یا احیای هنرهای سنتی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: با اهمیت ترین علل تعطیل شدن کارگاه های تولیدی و منسوخ شدن رشته صنایع دستی و هنر سنتی مسائل اقتصادی مانند هزینه تامین مواد اولیه یا حامل های انرژی یا هزینه کارگر است، این مشکلات، قیمت تمام شده محصول را برای خریداران و علاقه مندان بالا می برد و منجر به کاهش شدید تقاضا و ضرر و زیان تولیدکننده می شود و موجب می شود هنرمند بازار خودرا از دست داده و آرام آرام دست از کار بکشد، حال آنکه در چند سال اخیر هم تحریم های اقتصادی و شیوع کرونا، بازار صنایع دستی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.



احیاء ۱۱۵ هنر سنتی درحال فراموشی/ نواربافی آلاچیق ترکمن در خطر فراموشی

محمودیان درباره احیا و باززنده سازی رشته هنرهای سنتی اظهار داشت: تا سال گذشته، ۹۹ رشته درحال فراموشی احیا شد و با شناسایی رشته های صنایع دستی بومی درحال فراموشی و یا منسوخ شده و استفاده تجارب و مهارت استادکاران پیشکسوت، طرح های احیاء و باززنده سازی این رشته ها را در دستور کار قرار دادیم و الان ۱۱۵ رشته صنایع دستی احیا شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی اظهار داشت: متاسفانه در استان گلستان رشته نواربافی آلاچیق ترکمن که در داخل آلاچیق ها نصب می شود، درحال فراموشی است که باید اقدامات فوری برای نجات این رشته صورت گیرد.

محمودیان درباره احیای رشته گلیم بافی گنخک (منسوب به شهرستان دشتی در استان بوشهر) اظهار داشت: این رشته درحال فراموشی بود که بعد از شناسایی و برگزاری دوره ­های آموزشی در روستا احیا شد و هم اکنون ۳۰ نفر در دوره آموزشی گلیم بافی گنخک مشغول به یادگیری این رشته هستند.



منبع:

1400/04/17
13:29:41
5.0 / 5
1078
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , برنامه , برند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر