روسیه بی روادید، میراث و گردشگری بدون جایگاه در مناظره ها

روسیه بی روادید، میراث و گردشگری بدون جایگاه در مناظره ها

به گزارش لذت سفر علاقه مندان سفر به روسیه می توانند بدون داشتن روادید به روسیه سفر کنند، در مناظرات و دیگر برنامه های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری شاهدیم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در برنامه نامزدهای ریاست جمهوری جایگاهی ندارد.


این روزها تنور انتخابات به واسطه مناظره ها و برنامه های نامزدها گرم است. نامزدها در دوره دوم مناظرات تلویزیونی که با محوریت فرهنگ برگزار شد؛ هیچ صحبتی از فرهنگ نکردند و معلوم شد اولویتی برای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قائل نیستند. البته رایزنی ها برای برداشتن روادید روسیه به سرانجام رسید و حالا ایرانی می توانند بدون روادید عازم روسیه شوند.
ورود گروه های گردشگری ۵ تا ۵۰ نفره به ایران و روسیه بدون روادید
علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران در مسافرت به مسکو اعلام نمود: با امضای برنامه اقدام مشترک در جهت موافقتنامه لغو روادید گروهی میان تهران-مسکو گروه های توریست ۵ تا ۵۰ نفره ایرانی و روسی می توانند بدون روادید به ایران و روسیه سفر کنند.
مونسان در مسکو در پاسخ به سوال ایرنا اضافه کرد: در دولت دوازدهم یکی از موضوعات مهم روانسازی ورود توریستهای خارجی به کشور بود و بازارهای هدفی برای گردشگری مشخص و قرار شد یکی از اقدامات لغو روادید با کشورهای هدف باشد.

وی ادامه داد: یکی از این مقاصد و بازارهای هدف گردشگری برای روانسازی، روسیه بود که در این سفر اجرایی می شود و گردشگران دو کشور در چارچوب گروه های حداقل پنج و حداکثر ۵۰ نفری می توانند بدون داشتن روادید به دو کشور سفر کنند.


امضای تفاهمنامه بین موزه نیاوران و پوشکین روسیه
تفاهمنامه همکاری بین موزه نیاوران ایران و موزه پوشکین روسیه با هدف افزایش همکاری بین موزه های دو کشور به امضای علی رضا شریفی مدیر کاخ موزه نیاوران ایران و مارینا لوشاک رئیس موزه پوشکین روسیه رسید.
بر اساس تفاهم نامه این دو موزه مهم در دو کشور برای تبادل تجربیات و دانش موزه شناسی همکاری خواهند کرد. برگزاری نمایشگاه های مشترک و دوره های آموزشی و تبادل کارشناسان همچون مفاد این تفاهمنامه است. موزه پوشکین یکی از بزرگترین مجموعه های هنری در روسیه است که آثار هنری خارجی از دوران باستان تا به امروز را در خود جای داده است.



ظرفیت های گردشگری ایران در جهان بی نظیر است
علی اصغر مونسان در دیدار با تعدادی از فعالان گردشگری ایران و روسیه، ظرفیت های گردشگری کشورمان را در دنیا بی نظیر عنوان نمود.
مونسان به ظرفیت های کم نظیر گردشگری و سیاحتی ایران اشاره نمود و اضافه کرد: در کنار ظرفیت های بی نظیر گردشگری در ایران متمدن و زیبا، امنیت کامل و میهمان نوازی ذاتی ایرانیان، مجموعه ای جذاب را برای حضور گردشگران از سراسر جهان بوجود آورده است.
وی یادآورشد که سرزمین ایران علاوه بر داشتن آثار تاریخی، فرهنگی و تمدنی متنوع و صنایع دستی بی نظیر، از چشم اندازهای زیبای طبیعی شامل جنگل های انبوه، کوههای سر به فلک کشیده، رودخانه های خروشان و کویرهای زیبا برخوردار می باشد و می تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد در ایران بیشتر از ۷۰۰ موزه دولتی و غیردولتی وجود دارد که از نظر غنای فرهنگی، تمدنی و تاریخی، در دنیا بی نظیر است. در بخش صنایع دستی، بیشتر از ۳۵۰ هنر اصیل و بومی وجود دارد.
لغو روادیدگروهی بین ایران و روسیه تاریخی است
زارینا دوگوزووا رئیس آژانس فدرال جهانگردی روسیه (روس توریسم) اجرایی شدن موافقت نامه لغو روادید گروهی تهران-مسکو را رویدادی تاریخی در روابط دو کشور عنوان نمود.
دوگوزووا پس از امضای سند برنامه اقدام مشترک لغو روادید گروهی میان تهران-مسکو در گفت و گوی مطبوعاتی خاطرنشان کرد: لغو روادید سبب می شود حجم زیادی از گردشگران روسی و ایرانی به داخل دو کشور تردد کنند که علاوه بر این که سبب شناخت و اشنایی با فرهنگ های غنی هم می شوند به تقویت بیشتر روابط دوستانه دو کشور خواهد انجامید.
وی اظهار داشت: بر همین مبنا هم ما هم طرف ایرانی گردهمایی ها، برنامه های آمادگی و دوره های آموزشی برای میزبانی از گردشگران برگزار کرده ایم تا گردشگران دو کشور بتوانند علاوه بر تردد راحت، از اقامت و سفر خوبی برخوردار شوند.
رئیس آژانس فدرال جهانگردی روسیه اظهار داشــت: ما شرایطی را فراهم نموده ایم و خواهیم کرد که گردشگران مسلمان ایرانی اقامت خوبی را در روسیه داشته باشند و مثل خانه خود احساس راحتی کنند.
وی اضافه کرد: صنعت توریسم سبب می شود مردم کشورهای ما بتوانند درباره فرهنگ و تمدن همدیگر بیشتر آشنا گردند، ازاین رو گردشگران روسی به ایران سفر می کنند و با کشور شما بیشتر اشنا می شوند.


ابلاغ بسته پشتیبانی از کسب و کارهای گردشگری در سال ۱۴۰۰
ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از موافقت کارگروه مقابله با نتایج کرونا از تمدید بسته پشتیبانی از کسب و کارهای گردشگری در سال ۱۴۰۰ اطلاع داد.
تیموری با اشاره به این خبر اظهار داشت: پیرو تلاش به منظور متقاعدسازی ستاد ملی مدیریت کرونا جهت اعمال حمایت های بیشتر و استمرار پشتیبانی ها بسته حمایتی تلفیقی جدیدی مشتمل بر دو بخش مشترک اشتغال محور و بنگاه محور برای کسب وکارهای حوزه گردشگری در کارگروه بررسی آثار اقتصادی کرونا تنظیم و بخش هایی همچون حمایت های بانکی، مالیاتی و بیمه ای در ارتباط با کسب وکارهای حوزه گردشگری را پوشش داد که بخش اول این حمایت ها در چارچوب تمدید بسته پشتیبانی از کسب و کارها و مشاغل به شدت صدمه دیده از کرونا در سال ۱۴۰۰ تصویب و ابلاغ شد. همینطور بخش دوم هم در دستور کار ستاد ملی قرار دارد.
وی ادامه داد: تا کنون بیشتر از یکهزار و صد میلیارد تومان تسهیلات در چارچوب دو بسته حمایتی اشتغال محور و بنگاه محور به کسب و کارهای گردشگری صدمه دیده پرداخت شده است و پرونده بیشتر از نهصد میلیارد تومان هم تکمیل و الان در بانک ها در دست اقدام است.
سیستان و بلوچستان با محیط زیستی بکر و ظرفیت بالای گردشگری
سیستان و بلوچستان بعنوان پهناورترین استان کشور (طول شمال تا جنوب آن بیشتر از هزار و ۱۰۰ کیلومتر) با محیط زیست بکر و تنوع جانوری، گیاهی، آب و هوایی، داشتن دشت، کوه، بیابان و دریا و طبیعتی بی نظیر از ظرفیت بالایی برای جذب توریست برخوردار می باشد.
محیط زیست یعنی محیط زندگی و همانگونه که از نام این کلمه پیداست این محیط جایی است که تمام موجودات کره زمین در آن زندگی می کنند و به هم وابسته هستند. در یک تعریف کلی میتوان گفت محیط زیست از مجموعه شرایط بیرونی که در طول عمر یا زندگی یک موجود زنده مانند انسان بر او اثر می گذارد تشکیل شده است. از دیدگاه جهانی، آب، خاک و هوا سه جزء عمده محیط زیست انسانی تلقی می شوند و هرگونه آلودگی آنها آلودگی محیط زیست محسوب شده و باید مورد توجه قرار گیرد.
رشد روزافزون جمعیت، افزایش تقاضا برای مواد غذایی و سایر نیازمندی های بشر، توسعه صنعت توریسم و گسترش پدیده شهرنشینی و تشدید آلودگی محیط زیست، سلامتی و حیات موجودات زنده بخصوص انسان را با خطر جدی مواجه ساخته است.
سطح اشغال هتل های کیش به ۸۰ درصد رسید
مسیح الله صفا رییس جامعه هتلداران جزیره کیش اظهار داشت: سطح اشغال هتل های این جزیره در سه روز گذشته به ۸۰ درصد رسید.
وی ضمن اشاره به این که به صورت میانگین سطح اشغال هتل های این جزیره امسال حداکثر ۵۰ درصد بود عنوان کرد: این میزان به دلیل افزایش سفرها در سه روز گذشته به حداکثر ۸۰ درصد رسیده است. رعایت شیوه نامه های بهداشتی در هتل ها و صنوف جزیره همچون مواردی است که نگرانی در مورد شیوع کرونا در کیش را به حداقل رسانده و در این راستا هتل ها از صنوف فعال رعایت کننده دستورالعمل ها هستند.
رئیس جامعه هتلداران کیش خاطرنشان کرد: در ۱۵ ماه گذشته هتل ها به منظور سهم آفرینی در جلوگیری از شیوع کرونا حداکثر از ۶۰ درصد ظرفیت پدیرش و ۵۰ درصد ظرفیت رستوران های داخل هتل های این جزیره استفاده شده و تمام دستورالعمل های بهداشتی در آنها رعایت شده است.
وی با اشاره به اینکه حالا در ۵۳ هتل فعال جزیره ۶ هزار پرسنل مشغول به کار هستند اظهار داشت: تابحال درصد کمی از این کارکنان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که این درصد پایین ابتلا، نشان دهنده موفقیت این جامعه در رعایت پروتکلهای بهداشتی است.
تصویب آئین نامه اجرایی برند ملی گردشگری منجر به رونق اقتصادی می شود
ولی تیموری، معاون گردشگری کشور، تحقق و نهادینه سازی برند ملی گردشگری را با تدوین برنامه ای عملیاتی و اجرایی با همکاری دستگاههای اجرایی ذی ربط محقق دانست و اظهار داشت: تصویب این آئین نامه منجر به ایجاد تصویری مثبت از ایران در جامعه بین الملل، رونق اقتصادی و اشتغال زایی خواهد شد.
ولی تیموری درباره اهمیت برند ملی گردشگری آئین نامه اجرایی مصوب ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در هیات وزیران، اضافه کرد: برند ملی گردشگری ایران از سال ۹۸ بر پایه روش علمی و با مشارکت ذی نفعان و فعالان حوزه گردشگری همینطور صاحب نظران علمی و فرهنگی کشور انتخاب و در سازمان جهانی گردشگری UNWTO معرفی و به ثبت رسید. با این اقدام ایران برای نخستین بار دارای برند ملی گردشگری شد.
تیموری با اشاره به اینکه الگوی برند ملی گردشگری بر پایه سه محور خلق ارزش، مخابره ارزش و عرضه ارزش و در چهار مرحله، مورد تایید و مبنای کار قرار گرفت، اضافه کرد: چالش اساسی برندینگ و تعریف هویت برند ملی گردشگری ایران، وحدت بخشی به تنوع و کثرت جاذبه های مختلف گردشگری بود، که بعد از بررسی های عمیق و برگزاری جلسات اتاق فکر، همراه با صاحب نظران حوزه های مرتبط، سیمرغ بعنوان نشان هویت بصری برند ملی گردشگری و ایران باشکوه: یک تجربه متفاوت Majestic Iran: A Different Experience بعنوان شعار و هویت کلامی برند ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران انتخاب گردید.
تحول در مدیریت سواحل مازندران؛ ساحل هوشمند، دریای امن
امنیت دریای مازندران برای علاقه مندان به شنا از سال جاری با اجرای طرح هوشمند ساحل امن و همینطور بهره برداری از طرح پایش آنلاین سواحل با مچ بندهای هوشمند که در اختیار منجیان غریق قرار می گیرد و مانیتورینگ دائمی سواحل با استفاده از تکنولوژی های جدید ارتباطی افزایش می یابد.
البته شنا در دریا هم اکنون به خاطر شرایط کرونایی و عدم تعریف ساز و کار آن از جانب ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوع می باشد و طرح های سالم سازی هم آغاز به کار نکرده اند، ولی در صورت آزاد شدن شنا، تحویل مدیریتی و طرح ساحل هوشمند به اجرا گذاشته خواهد شد.
هیات نجات غریق مازندران با حمایت استانداری و فدراسیون غواصی و نجات غریق طرحی را با نام ساحل امن به سرانجام رسانده که مقرر است طی هفته های آتی بعنوان یکی از جدید ترین شیوه های پایش ساحل و دریا به کار گرفته شود. این طرح که به پیشنهاد هیات نجات غریق و توسط دانشگاه مازندران تهیه شده، تا کنون در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و بنابراین مازندران را به استان پیشتاز در استفاده از تکنولوژی های جدید ارتباطی برای پایش تصویری شناگاه ها و نجات افراد در معرض غرق شدن تبدیل نموده است.
برای اجرای طرح ساحل هوشمند یک مرکز مانیتورینگ در بابلسر بوجود آمده که مقرر است به مچ بندهای هوشمند و مجهزی که در اختیار منجیان غریق قرار می گیرد متصل باشد؛ مچ بندهایی که به تازگی وارد کشور شده و الان هم در اختیار هیات نجات غریق مازندران قرار دارد تا بعد از برگزاری و شروع به کار طرح های سالم سازی دریا در صورت صدور مجوز از جانب ستاد ملی مقابله با کرونا، پایش تصویری سواحل سراسر مازندران و ارتباط مستقیم منجیان با مرکز مانیتورینگ در هنگام نجات غریق رسمی آغاز شود.


بازار رسولی زاهدان؛ از شیر مرغ تا فلفل و مُرچَک
بازار رسولی یا چهارراه رسولی زاهدان یکی از مکان های دیدنی و جذاب سیستان و بلوچستان با انواع کالاهای مجاز و غیر مجاز یا به قولی از شیر مرغ تا جون آدمیزاد، از فلفل و مرچک تا دیگر ادویه های محلی، پاکستانی و هندی، البسه و کفش نو و دست دوم یافت می شود، هیچکس از اینجا دست خالی بر نمی گردد.
امروزه گردشگری انواع مختلفی از موضوعات را در برگرفته و گردشگری سیر و سیاحت و بازار و خرید از این دست موضوعات است که بعنوان هدف اولیه و مکمل، در واقع بسته به توان میزبان در جذب گردشگران مختلف است.
در ایران مبحث خرید و بازارها از جذابیت های گردشگری شاخص کشور محسوب می شوند که توانسته اند تعداد کثیری از توریستهای داخلی و خارجی را از نقاط مختلف دنیا جلب نماید.
هرچند بحث تحریم، رکود کسب و کار و مشکلات مختلف معضلاتی را بر سر راه فعالان این حوزه نهاده با اندیشیدن تمهیداتی از این مورد میتوان در راه توسعه گردشگری کشور بهره برداری نمود.



منبع:

1400/03/22
14:01:04
5.0 / 5
1013
تگهای خبر: آثار تاریخی , آموزش , برنامه , برند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر