رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی:

حالا روز مبادا ی صنعت توریسم است

حالا روز مبادا ی صنعت توریسم است

به گزارش لذت سفر رئیس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی اظهار داشت: اگر مقرر است به فعالان و تاسیسات و اصناف صنعت توریسم کمک گردد، حالا زمان حمایت و پشتیبانی و «روز مبادا»ی این صنعت است.



به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، نوروز ۱۴۰۰ دومین نوروزی است که صنعت گردشگری زیر سایه سنگین کرونا نتوانست رونق همیشگی خودرا مانند سالهای گذشته داشته باشد؛ خیلی از فعالان صنعت گردشگری یا ورشکست شده اند و خانه نشین و یا در بهترین حالت با کاهش هزینه ها و تعدیل نیرو در تلاش هستند برای روزهایی که مشخص نیست چه زمانی فرا برسد، تاسیسات و کسب وکار نیمه جان خودرا حفظ کنند.

صنعتی که تا دو سال پیش چشم وچراغ برنامه ریزان اقتصادی بود و از آن بعنوان بهترین گزینه برای جایگزینی درآمدهای نفتی یاد می شد، امروز در اما و اگرهای کرونائی کم سابقه ترین رکودها و خسارت ها را در بین سایر صنایع لطمه دیده از شیوع و همه گیری کووید۱۹ تجربه و ثبت می کند؛ بااینکه دولت با شیوه های مختلف در قالب بسته های حمایتی، تسهیلات ارزان با فرجه در بازپرداخت، معافیت های مالیاتی و امهال زمان دار بدهی های بانکی تلاش می کند مرهم و مسکنی برای این شرایط سخت باشد؛ اما آیا تداوم روند «سفر مطلقاً تعطیل» تنها راه چاره عبور از بحران است و در شرایطی که برای حفاظت از جان و سلامت مردم سفر به صفر می رسد، برای جلوگیری از نابودی کامل سرمایه گذاری گردشگری و ناامیدی فعالان این صنعت چه باید کرد؟

علی صدرنیا در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: در هر کشوری برای روزهای سخت، اضطراری و بحرانی برای روزهای مبادا یک اعتباری در نظر گرفته می شود؛ حالا با این شرایط و خسارت هایی که کرونا به صنعت گردشگری تحمیل کرده، روز مبادای صنعت گردشگری است و باید به فعالان این حوزه خصوصاً راهنمایان گردشگری کمک گردد.

رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: اگر حالا که صنعت گردشگری خسارت بیش از ۲۲هزار میلیارد تومانی را تحمل می کند، حالا که تاسیسات گردشگری از هتل داران و دفاتر خدمات گردشگری به شدت لطمه دیده اند و در آستانه ورشکستگی هستند و کسب وکار آنها به صورت کامل تعطیلست به آنها کمک نشود، پس چه زمانی مقرر است کمک شود؟ اما باز هتلداران و دفاتر و موسسات گردشگری یک پشتوانه سرمایه ای دارند، راهنمایان گردشگری که روزمرد هستند و الان وارد سال دوم بیکاری می شوند، درآمدشان فقط خرج امورات زندگی روزمره میشده و پس انداز و سرمایه مادی ندارند، باید بیشتر مورد توجه و حمایت دولت قرار گیرند.

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی کرونا اشاره کرد: راهنمایان گردشگری یک سال و نیم بیکار هستند و با این شرایط حداقل تا دو سال آینده هم درآمد چندانی نخواهند داشت؛ در دوره کرونا تعدادی از اصناف ۱۰ تا ۳۰ درصد ضرر کردند، تعدادی از اصناف دو یا سه ماه اول تعطیل بودند، اما بالاخره در ماه های بعد خسارت شان را جبران کردند.



بازگشت به دوران قبل از کرونا زمان بر است

صدرنیا اضافه کرد: حتی برخی صنوف در صنعت گردشگری مانند حمل و نقل هم که در ابتدا خسارت دیدند در چند ماه اخیر که برخی سفرهای بین شهری به راه افتاده است قسمتی از خسارت هایشان جبران شد و یا حداقل درآمد دارند، اما برای راهنمایان گردشگری هیچ کاری و هیچ درآمدی وجود ندارد، اگر حمایت نشوند در بین مدت لطمه جدی به این افراد و در بلندمدت لطمه جبران ناپذیر به صنعت گردشگری وارد خواهد شد. خیلی از این افراد ۲۰ سال در این عرصه فعال بوده اند، آموزش دیده اند، تجربه کسب کرده اند و یقینا با این رکود و بیکاری از این صنعت خارج می شوند.

رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی اظهار داشت: بیشترین خسارت اقتصادی مستقیم کرونا متوجه راهنمایان گردشگری شده است، فعالان این بخش از گردشگری در این یک سال ونیم بیکاری یک ریال هم درآمد نداشته اند. سیستم گردشگری به این شکل نیست که امروز تصمیم بگیریم و مجوز صادر نماییم و محدودیت را برداریم و فردا توریست به کشور وارد شود، بلکه بازگشت به دوره پیش از کرونا زمان بر است.

وی با اعلان اینکه بازگشت به دوران رونق گردشگری و درآمدزایی، روندی حداقل دو ساله خواهد بود، گفت: اگر ایمنی و امنیت بهداشتی به صورت کامل و دقیق فراهم گردد، اعتمادسازی برای توریست شکل بگیرد، از طرفی شرایط شیوع بیماری بدتر از امروز نشود، شاید در بهار ۱۴۰۱ آرام آرام ورود توریست احیا شود، اما در همان زمان هم در بهترین حالت یک راهنمای گردشگری در ۶ ماه شاید بتواند یک تور و یک گروه گردشگری را بتواند دریافت کند.



ضرورت هوشمندسازی و توسعه سیستم های الکترونیک گردشگری
صدرنیا اظهار داشت: طبق استانداردهای بین المللی بازدید از اماکن فرهنگی و موزه ها باید با همراهی یک راهنمای گردشگری مجرب و متخصص صورت گیرد برمبنای طرحی که پیشنهاد کردیم اگر به روشی برنامه ریزی شود که مسئولیت ثبت اسامی زمان بندی شده(سانس بندی) و مدیریت شده به عهده راهنمایان گردشگری باشد و به هر فردی غیر از راهنما، بلیت گروهی و تعداد فروخته نشود، می توان مانع ازدحام و تداخل جمعیت در اماکن تاریخی و موزه ها شد، این طرح در خیلی از کشورهای پیش رو در صنعت گردشگری در حال اجراست.

رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی اشاره کرد: اگر میان مراکز و اماکن فرهنگی و تاریخی و دفاتر خدمات سفر و راهنمایان گردشگری هماهنگی صورت گیرد، بطوریکه گردشگران به صورت انفرادی بلیت تهیه نکنند، بلکه هر راهنمای گردشگری با کارت (راهنما) معتبر و بارکدی که به وی اختصاص پیدا کرده است، بلیت های گروهی تهیه نماید، اولا؛ زمان (سانس) بازدید مشخص می شود و گردشگران با مدیریت راهنما به مکان بازدید وارد و در زمان مقرر هم خارج می شوند. دوما؛ در این طرح، پروسه نظارت و مدیریت بر گروه و رعایت شیوه نامه های بهداشت توسط راهنمای گردشگری، کاملا قابل نظارت و اجرا است.

صدرنیا اشاره کرد: سامانه های هوشمند و الکترونیک در گردشگری تماسهای مستقیم گردشگران با سرویس دهنده خدمات سفر، تجمع و ازدحام را کاهش می دهد؛ اگر سیستم گردشگری به صورت یکپارچه، جامع و الکترونیک برنامه ریزی و اجرا شود، یک راهنمای گردشگری که یک گروه را از نقطه شروع سفر در اختیار گرفته در تمام طول سفر و برگشت کاملا در اختیار دارد، با یک کارت (راهنما) معتبر و با یک بارکد می تواند بلیت های الکترونیک گروهی را تهیه و هزینه آنرا پرداخت کند و دیگر نیاز به نوشتن لیست ورودی و خرید بلیت های تکی نیست.



منبع:

1400/01/07
23:53:26
5.0 / 5
1068
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , برنامه , تاریخی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر