در گردهمایی دانشجویی حامی گردشگری مطرح شد:

كرونا فرصتی برای توسعه گردشگری سلامت و تولید صنایع دستی

كرونا فرصتی برای توسعه گردشگری سلامت و تولید صنایع دستی

به گزارش لذت سفر اساتید، کارشناسان و پژوهشگران در پنجمین گردهمایی گروه های دانشجویی حامی گردشگری و حافظ میراث فرهنگی، فرصت ها و ظرفیت های دوران کرونا برای توسعه «گردشگری سلامت» و تولید «صنایع دستی و هنرهای سنتی» را بررسی کردند.



به گزارش روز پنج شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، پنجمین گردهمایی گروه های دانشجویی حامی گردشگری و حافظ میراث فرهنگی با حضور رحیم یعقوب زاده رییس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی، حسین بختیاری مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی، محمد پناهی رئیس کمیته گردشگری سلامت انجمن علمی بازاریابی ایران و ابتهال زندی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در محل مرکز جهاد دانشگاهی واحدالزاهرا (س) در تهران برگزار و برای علاقه مندان و متخصصان صنعت توریسم، میراث فرهنگی، صنایع دستی و هنرهای سنتی به صورت آنلاین پخش گردید.

مستندات آموزش گردشگری را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتیم

رحیم یعقوب زاده رییس مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان وابسته به جهاددانشگاهی کشور اظهار داشت: در شرایط کرونا و بر مبنای لزوم رعایت شیوه نامه های بهداشتی، برنامه های اردویی دانشجویی را از نظر کمی کاهش دادیم و بسیار محدود برگزار کردیم، البته در نحوه اجرا هم تغییراتی هم اعمال کردیم؛ اما در همان تعداد محدود هم کیفیت اردوها و برنامه های گردشگری را ارتقا دادیم.

وی توضیح داد: در اردوهایی که اجرا شد، حضور شرکت کننده ها را محدود کردیم، اما از مستندسازان، خبرنگاران، عکاسان، کارشناسان و متخصصان مربوطه و اساتید استفاده کردیم و برای سایر علاقه مندانی که در بازدیدها حضور نداشتند مستند علمی و آموزشی در چارچوب فیلم و تیزر و بروشور و کتابچه و گزارش تدوین شد و در شبکه های اجتماعی مرکز منتشر کردیم.

رییس مرکز گردشگری جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به استقبال دانشجویان و اساتید از گردهمایی ادواری گروه های دانشجویی حامی گردشگری و حافظ میراث فرهنگی تصریح کرد: در بازدیدهایی که از مقصد گردشگری کارگاه های آموزشی برگزار شد و از آن فیلم و مستند آموزشی تهیه و تدوین شد و از راه سامانه مرکز و یا شبکه های اجتماعی، در اختیار دانشجویان قرار داده شد و در گردهمایی ها نمایش داده می شود.

«گردشگری سلامت» در کرونا و پساکرونا یک ظرفیت و فرصت است

محمد پناهی رئیس کمیته گردشگری سلامت انجمن علمی بازاریابی ایران در ابتدای این نشست درباره مفهوم گردشگری سلامت و شرایط توسعه این بخش در دوران انتشار کرونا و پساکرونا اظهار داشت: قبل از انتشار کرونا صنعت توریسم جهان رشد بسیار خوبی را تجربه نمود و این حوزه در سال ۲۰۱۹ بیشتر از ۲۰ درصد رشد داشت که عدد کمی نیست، گردش مالی این حوزه از نظر توسعه و سرمایه گذاری حتی از صنعت نفت و پتروشیمی پیشتازی کرد و اگر کرونا اتفاق نمی افتاد این صنعت سال جاری دوشادوش اولین صنایع ثروت ساز دنیا عرضه اندام کند.

رییس کمیته گردشگری سلامت انجمن علمی بازاریابی ایران با اشاره به اینکه بیشتر از ۵۰ کشور دنیا در صنعت توریسم کسب درآمد می کنند، اظهار داشت: این حوزه علایق و سلایق مختلف را شامل می شود، و افراد به دنبال انواع آن هستند، در کشور ما ظرفیت های متنوع از گردشگری از اماکن مقدسه بناهای باستانی وجود دارد، از گردشگری معنوی تاریخی و فرهنگی گرفته تا ظرفیت گردشگری دریایی، اما آنچه میتوان بر روی سرمایه گذاری کم ریسک و خلاق و البته همیشه پر رونق داشت، گردشگری سلامت است.

وی ضمن اشاره به علاقه مندان بسیار جهانی برای سفر به ایران و بازدید از ظرفیت ها و جاذبه های متنوع گردشگری ایران اضافه کرد: گردشگری سلامت ایران در قله رفیع منطقه، آسیا و حتی جهان قرار دارد، و به علل مختلف کشور ما یکی از ستون های گردشگری سلامت جهان است. ایران یک پیشینیه بسیار کهن و تاریخی در علم طب با قدمت ۷هزار سال دارد و با همه فراز و نشیب هایی که در طول تاریخ داشتیم اما در سرامد این دانش در منطقه و جز هشت کشور صاحب تخصص و ممتاز در نظام سلامت جهان و در این عرصه هستیم.

پناهی نخبه گری و نخبه پروری در ایرانی ها امری ذاتی و نهادینه شده دانست و اضافه کرد: خیلی از حکیمان قدیم و معاصر و جدید ایرانی در دنیا شناخته شده و صاحب سبک هستند و همین یک ظرفیت بزرگ در ایران برای گردشگری سلامت بوجود آورده است؛ گردش مالی گردشگری سلامت سال پیش از کرونا ۱۰۰ میلیارد دلار و البته سهم ایران ۱.۲ میلیارد بوده است؛ با عنایت به پزشکان برجسته در ایران و کوتاه بودن طول انتظار برای درمان بیماران در کشور و از همه مهمتر وجود زیرساخت های درمانی بخش خصوصی و همینطور مهمانپذیری و میهمان نوازی ایرانی ها و خدمات پذیرایی از بیماران در زمان اقامت در بیمارستان این ظرفیت را مضاعف و بالقوه کرده و می تواندجایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی ما شود.

رییس کمیته گردشگری سلامت انجمن علمی بازاریابی ایران اظهار داشت: گردشگری سلامت می تواند ۸ تا ۹ میلیارد دلار درامد ارز برای کشور کسب کند، شرایط کنونی برای این بخش لازم است، اما کافی نیست.

پناهی ضمن اشاره به فعالیت گردشگری سلامت در دوران کرونا عنوان کرد: گردشگری سلامت بر خلاف خود صنعت توریسم در دوران کرونا و پساکرونا یک ظرفیت است؛ نه تنها تهدید و بحران ساز نیست بلکه یک فرصت است. زیرساخت های موجود و ظرفیت های درمانی و پزشکی، متخصصان و بار علمی کشور در زمینه مقابله با کرونا موید همین مبحث است. گردشگری سلامت در دوران کرونا و بعد از آن می تواند برای کشور درآمدزا باشد.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری سلامت در پساکرونا یک جهش منحصر به فرد را تجربه خواهد کرد، گستره مرزها و خدمات گردشگری متفاوت می شود و جابه جایی پزشک و بیمار تسهیل خواهد شد و یک تغییر بنیادین در افکار قرن ۲۱ در روی آوردن به فناوری های هوشمند و نوین ایجاد می شود. آینده گردشگری بسیار درخشان و در دستان استارتاپ ها و تکنولوژی های جدید و نوظهور و هوشمند خواهد بود.

پناهی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت در پساکرونا جهش ایده آل خواهد داشت تصریح کرد: امروزه همه شهروندان جهانی با اسنفاده از تکنولوژی های جدید ارتباطات و الکترونیک به سادگی می توانند به ظرفیت های کشورها دسترسی داشته باشند، مهم این است که بازاریابی و تبلیغ محصولات گردشگری هم بر همین مبنا برنامه ریزی شود. دانشجویان، متخصصان و صاحبان علم از همین هم اکنون باید وارد عرصه فناری های هوشمند برای برنامه ریزی بازاریابی و توسعه گردشگری سلامت شوند.

گردشگری سلامت یعنی سفر به یک مکانی خارج از محل زندگی برای دریافت خدمات سلامت - نه خدمات درمانی- و اقامت بیشتر از 24 ساعت و کمتر از یک سال ؛ خدمات سلامت با خدمات درمان متفاوت است؛ سفر به منطقه کویر و یا ساحل باعث آرامش و انبساط خاطر و شادابی می شود، که مفهوم گردشگری سلامت است.

پناهی درباره انواع و شاخه های گردشگری سلامت اظهار داشت: این حوزه شامل گردشگری پزشکی و درمانی که فردی از محلی برای دریافت درمان به منطقه ای دیگری می شود، نوع دیگر آن گردشگری طبیعت درمانی است که فرد به منطقه ای می رود و نمک درمانی، آب درمانی، لجن درمانی، کویر درمانی انجام می دهد و از مواهب طبیعی و طبیعت برای درمان خود بهره می گیرد، اما در نوع سوم محوریت سلامت انبساط روح و روان است و برای ایجاد شادی و نشاط دریافت حس خوب سفر می کند که این هم شاخه ای گردشگری سلامت است.

وی همینطور درباره نحوه ورود و فعالیت در زمینه گردشگری سلامت از نگاه عملکردی در دو بخش تخصص در حوزه گردشگری و در حوزه سلامت توضیح داد و از دانشجویان خواست که در هر کدام از این بخش ها خویش را به تخصص های لازم در هر دو بخش مجهز کنند؛ زبان و بنا به علاقه و توان خود تخصص های اجرایی مدیریتی و درمانی مورد نیاز این حوزه را بیاموزند، با ثبت موسسات و شرکتهای مرتبط و با دفاتر خدماتی سفر و مراکز درمانی کشور ارتباط بگیرند و به حوزه گردشگری سلامت ورود کنند.

صنایع دستی و گردشگری مکمل یکدیگرند

حسین بختیاری مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی در این گردهمایی اظهار داشت: صنایع دستی و میراث فرهنگی و گردشگری آمیخته به هم، مکمل یکدیگر و غیر قابل تفکیک هستند، تصمیم گیران و سیاست گذاران کشور باید از ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی کشور استفاده و باور کنند باید وابستگی به درآمدهای نفتی را فراموش کنند.

وی صنایع دستی و هنرهای سنتی مادر میراث فرهنگی و گردشگری کشور دانست و اضافه کرد: هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی، خالقان میراث فرهنگی در همه جای جهان هستند، جاذبه های گردشگری در همه جهان و ایران توسط هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی خلق و ایجاد می شود و این سه بخش با هم افزایی می توانند یک ظرفیت بسیار بزرگ ایجاد می کنند و برای نتیجه بخش بودن وتوسعه آن باید برنامه ریزی و راهبردهای علمی و عملیاتی توسط متولیان این حوزه ها صورت گیرد.

مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی عنوان کرد: بعنوان فعالان اجتماعی و دانشگاهی همه باید برای توسعه گردشگری، صیانت از میراث فرهنگی و گسترش صنایع دستی بیشتر از همیشه باید تلاش نماییم این رویکرد و اقدام می تواند هم منبع درآمد برای کشور باشد و هم جاذبه های بسیاری برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی و حضور در بازارهای جهانی خواهد داشت.

بختیاری اضافه کرد: صنایع دستی ایران در همه جهان شناخته شده است فرش دست باف ایران و میناکاری و سفال ایران اعتبار و شهرت جهانی دارد، اساتید این حوزه چهره های جهانی هستند. همه این ظرفیت ها برند ایران و نام ایران را در جهان دارای جایگاه شاخص کرده و تولید و بازاریابی صنایع دستی ایران را کم هزینه کرده است و می تواند ظرفیت درآمدزایی خوبی برای تولیدکننده و سرمایه گذار ایجاد نماید.

رکود کرونایی فرصت طلایی برای تجدید نظر در برنامه ها و چشم اندازهای گردشگری

ابتهال زندی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدرس و پژوهشگر حوزه گردشگری درباره راه های موفقیت صنعت توریسم در پساکرونا اظهار داشت: در دوران کرونا خیلی از کسب و کارها و فعالان صنعت گرشگری، مشاغل و درآمدهای خویش را از دست دادند، البته با عنایت به اخبار خوبی که از واکسیناسیون عمومی در جهان می رسد ایجاد امید شده است سال آینده شاهد کاهش جولان ویروس کرونا باشیم و صنعت توریسم رشد مجدد خویش را شروع کند.

مدرس و پژوهشگر حوزه گردشگری با نمایش چند نمودار آماری صنعت توریسم از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ اظهار داشت: تا پیش از سال ۲۰۲۰ آمار به شدت صعودی بوده است و همیشه پیشبینی میشد از نظر آماری صنعت توریسم در یک جایگاه طلایی قرار خواهد گرفت اما متاسفانه انتشار کرونا کاری با صعنت گردشگری و هتل داری با رکورد و خسارت بی سابقه مواجه کرد.

زندی بازگرداندن اعتماد به گردشگران را گام اول برای آغاز مجدد و احیای صنعت توریسم دانست و اظهار داشت: البته اعتمادزایی در بازاهای هدف گردشگری خیلی سخت خواهد شد گردشگران صنعت توریسم به همین راحتی به شرایط پیش از ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بر نمی گردد، گردشگران پساکرونا تا چندین سال شیوه نامه های بهداشتی را دقیق و حساس رعایت می کنند، آمار شیوع بیماری را در مقاصد گردشگری را کنترل خواهند کرد اقدامات مدیران و مسؤلان شهرها و روستاهای مقصد خویش را جست و جو می کنند که چگونه توانسته اند ویروس را کنترل کنند.

وی رکود در صنعت توریسم را هم بعنوان یک فرصت برای فعالان صنعت توریسم تحلیل کرد و اضافه کرد: این رکود می تواند به فعالان این حوزه بدهد که اهداف و راهبردها و برنامه های خویش را مورد بازنگری قرار دهند، خیلی از صاحبان تاسیسات گردشگری همواره علاقه مند بوده اند که یک اصلاحات و اقدامات جدید انجام بدهند اما فصل سفر و فرصت نداشتند را بهانه می کردند و شلوغی ها را و کمبود وقت و تعداد زیاد توریست را بهانه برای تعویق تجدید نظر در برنامه های خود عنوان می کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: با استفاده از فرصت طلایی رکود کرونایی فعالان گردشگری می توانند راهبردهای بازاریابی خویش را تغییر دهند، خیلی از تاسیسات گردشگری، برنامه های بازایابی خویش را که عمدتا مبتنی بر شیوه های سنتی است باید تغییر دهند و الان بهترین فرصت برای هتل ها و دفاتر خدماتی است تا رویکرد خویش را تغییر دهند. همیشه یک گونه از سفر رواج داشته اما حالا میتوان به بازارها و ممحصولات متنوع فکر کنند برنامه های خویش را به روز کنند.

زندی اضافه کرد: گردشگری داخلی همواره مبحث بحث همه کارشناسان بوده است اما هیچگاه به آن توجه نشده است حالا با فرصتی که کووید۱۹ پیش روی طراحان بسته های گردشگری قرار داده است این مدل گردشگری در پساکروا رونق خواهد گرفت و نسبت به سفرهای برون مرزی استقبال بیشتری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: کرونا همینطور فرصت بازسازی و نوسازی زیرساخت های صدمه دیده را بوجود آورده است، هتل های و مراکز پذیرایی حالا با فراغ بال می توانند تاسیسات خویش را مرمت کنند دفاتر خدماتی می توانند نیروهای خویش را آموزش دهند، صنعت توریسم می تواند در این شرایط می تواند نفس بکشد و برای خیز مجدد در پساکرونا آماده شود.

مدرس و پژوهشگر حوزه گردشگری بیان نمود: فرهنگ استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بهره مندی از فناوری الکترونیک در برقراری ارتباطات شبکه ای و هم اندیشی های وبیناری از میراث و فرصت هایی است که در دوران کرونا بوجود آمد شاید اگر ویروس کرونا نبود شاید هیچگاه به گردشگری مجازی و گردشگری الکترونیک این چنین بها نمی دادیم.

«مرکز گردشگری» نقطه ثقل فعالیتهای جهاد دانشگاهی است

زهرا نقی زاده سرپرست ﺟﻬﺎدداﻧﺸﮕﺎﻫﯽ واﺣﺪ اﻟﺰﻫﺮا(س) بعنوان میزبان این گردهمایی، از حضور اساتید گردشگری و صنایع این برنامه تشکر کرد و اضافه کرد: بیشتر از ۱۸۸۰ بازدید کننده از مباحث و هم اندیشی امروز به صورت آنلاین استقبال و بازدید کردند.

وی به اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی و علمی بخصوص در بخش گردشگری در جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) اضافه کرد: در چند سال قبل رشد کمی و کیفی مناسبی در مجموعه فعالیت برنامه مرکز گردشگری و همینطور این واحد انجام شده است، فعالیت ها به روز شده و با نیازهای علمی و فرهنگی جامعه اساتید و دانشجویان همسان سازی شده و همخوانی دارد که با استقبال هم مواجه گردید.

سرپرست ﺟﻬﺎدداﻧﺸﮕﺎﻫﯽ واﺣﺪ اﻟﺰﻫﺮا(س) مرکزی گردشگری را نقطه ثقل فعالیتهای جهاد دانشگاهی عنوان نمود و اظهار داشت: این مرکز می تواند نقطه اتکایی برای جذب بیشتر دانشجو باشد و با رویکردهای جدیدی که به مبحث گردشگری بوجود آورده است توانسته است سایر دانشجویان در رشته های مختلف به سمت فعالیتهای گردشگری جذب شوند و الان اغلب دانشجویان علاقه مند هستند در برنامه های تفریحی و گردشگری مرکز که مبین تسویق بو ترویج به روحیه خودباوری و علاقه به ایران است حضور داشته باشند.

در این نشست همینطور بعضی از کارشناسان، اساتید و دانشجویان از واحدهای دانشگاهی از استان های سراسر کشور در ارتباط صوتی و تصویری، نقطه نظرات، سوالات و چالش های پیش روی صنعت توریسم و برخی ایدها و راه کارها را مطرح و اساتید و کارشناسان در این جلسه به ابهامات و سوالات پاسخ دادند.





منبع:

1399/12/16
13:52:11
0.0 / 5
927
تگهای خبر: آموزش , باستانی , برند , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر