ترور، ویزا، كرونا چالش گردشگری ایران كدام است؟

ترور، ویزا، كرونا چالش گردشگری ایران كدام است؟

معاون گردشگری می گوید: درحال حاضر آنچه گردشگری ایران را تهدید می کند، ترورهای سیاسی نیست، بسته شدن مرزهای کشور به روی توریستهای خارجی و متوقف کردن صدور ویزای توریستی است.


مرزهای ایران از زمان شیوع ویروس کرونا به روی توریستهای خارجی بسته شده است. وزارت خارجه، صدور ویزاهای توریستی ایران را هم متوقف کرده است. تورگردان ها می گویند کرونا و بسته شدن مرزها، تیر خلاصی به گردشگری ایران بوده است؛ چون که رکود سفر توریستهای خارجی از آبان ماه سال قبل و پس از ماجراهای بنزین، ترور سردار شهید قاسم سلیمانی در عراق، سانحه هواپیمای اوکراینی و توقف پروازهای بین المللی در آسمان ایران، شروع شد. حال در چنین شرایطی که آینده گردشگری ورودی ایران در وضعیت نامعلومی به سر می برد، تهدیدهای سیاسی دیگری با ترور شهید محسن فخری زاده، به مجموع تبلیغات ضدایرانی اضافه شده است.
ولی تیموری در اینباره به ایسنا اظهار داشت: آنچه گردشگری ایران را گرفتار چالش و تهدید کرده است، ترورهای سیاسی نیست. هر عقل سلیمی مفهوم ناامنی را می داند. سطح امنیت در ایران اینطور نیست که روی هر شخصِ شناخته و ناشناخته ای اسلحه بکشند. ایران کشور امنی است. این را ما نمی گوییم، توریستهای خارجی تایید نموده اند. درحال حاضر مشکل گردشگری چنین مسائلی نیست.
وی ادامه داد: بزرگترین چالش گردشگری فعلا ناممکن بودن سفر توریستهای خارجی به ایران و توقف صدور ویزای توریستی است، وگرنه سایر مسائل در گذشته هم وجود داشته و همیشه هم برای آن چاره پیدا شده است. برخی امکان دارد سوال کنند مگر در چنین شرایطی توریست به ایران می آید، بله. طبق اظهارات تورگردان ها، متقاضی برای سفر به ایران وجود دارد.
معاون گردشگری درباره محدودیت های کرونا که مانع از سفر توریستهای خارجی به ایران شده است، اظهار نمود: طبیعی است که در وضعیت موجود وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، سختگیری کند. البته، درحال مذاکره با آنها هستیم تا به راهکار مشخصی برسیم. پیشنهادهایی هم مطرح است، مثل تعیین مناطق ایمن بعنوان مقصد سفر یا صدور ویزا برای توریستهایی از کشورهایی که در وضعیت سفید به سر می برند. پیشنهادهای ما برای ازسرگیری تعاملات گردشگری زیاد است و خیلی جدی این خط مشی را پیگیری می نماییم. حتی پروتکلی را در ارتباط با چگونگی ورود توریستهای خارجی به ایران، تهیه کرده و در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار داده ایم.
تیموری اضافه کرد: البته نگرانی ستاد ملی کرونا بیشتر از این بابت است که با باز شدن کامل مرزها، سفر اتباعِ کشورهای همسایه به ایران از سر گرفته شود و ترس از سرعت گرفتن انتقال ویروس وجود دارد. این دغدغه وزارت بهداشت قابل فهم و درک است اما بنظر می رسد اگر مشورت نماییم به راه کار برسیم، چون فکر می نماییم بستن همه درها راه کار درستی نباشد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در شرایطی که سفر محدود شده و توریستهای خارجی در انتخاب مقصد محتاط تر شده اند، ایران مثل سایر کشورها همچون عربستان و ترکیه آغاز به فضاسازی و تبلیغ در سایر کشورها نمی کند تا ذهن گردشگران برای سفر در آینده آماده تر شود، اظهار داشت: روش بازاریابی ما مثل گذشته است. تبلیغات گردشگری ایران بیشتر متمرکز بر روش دهان به دهان یا فرد به فرد بوده است، چون از یک طرف با محدودیت بودجه مواجهیم و مثل کشورهای دیگر امکان راه اندازی کمپین های تبلیغاتی گسترده را نداریم و از سوی دیگر، این روش برای کشوری با شرایط ایران تا کنون مؤثرترین بوده است. تبلیغات سیاسی و رسانه ای سبب شده تردید برای سفر به ایران همواره وجود داشته باشد و تنها ابزاری که این تردیدها را برطرف و گردشگران سختگیر و محتاط را راهی ایران کرده، خاطرات و تصویرسازی مثبت دوستان و نزدیکان آنها، بعنوان مسافران ایران بوده است.
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن اشاره به تلاش کشورها برای اعتمادسازی گردشگران در دوران همه گیری کرونا و برنامه ایران در این خصوص، بیان نمود: موثرترین راهکار، نشان دادن شرایط ایمنی و بهداشتی هر کشور و جلب اعتماد از نزدیک است. البته تا زمانی که ستاد ملی مقابله با کرونا متقاعد نشده و مرزها به روی گردشگران باز نشده باید با حداقل ها، یعنی ویزای تجاری و درمان که محدودیت ندارد، تلاش می نماییم اعتماد سایر گروه های گردشگری را برای سفر در آینده جلب نماییم.
تیموری درباره این که استراتژی و برنامه تشکیلات گردشگری برای محافظت از این صنعت چیست و آیا پس از ۱۰ ماه رکود، برنامه ای برای تغییر وضعیت گردشگری تهیه شده و چه سفارش و راهکاری برای بخش خصوصی گردشگری مطرح است؟ اظهار داشت: ما امیدواریم با ادامه روند مهار ویروس کرونا، گردشگری داخلی تا نوروز به جریان افتد. گردشگری داخلی ظرفیت بالایی دارد و همه کشورها در وضعیت موجود روی آن متمرکز شده اند. ازاین رو به تورگردان ها پیشنهاد می شود استراتژی خویش را تغییر دهند. پیشبینی ها بر این است تا درمان قطعی برای ویروس کرونا پیدا نشود، نمی توان به روال قبل برگشت و امکان دارد این شرایط تا یکی دو سال دیگر ادامه داشته باشد. نباید از گردشگری داخلی چشم پوشی کرد و باید حرفه ای تر وارد شد.



1399/09/29
14:56:16
5.0 / 5
1135
تگهای خبر: برند , تبلیغات , توریست , ثبت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر