اعتراض محمود فرشچیان به تخریب ها در اصفهان بعلاوه دست خط

اعتراض محمود فرشچیان به تخریب ها در اصفهان بعلاوه دست خط

به گزارش لذت سفر محمود فرشچیان خطاب به مسؤلان میراث فرهنگی كشور اظهار داشت: «به هیج عنوان اجازه ندهید كه با بلندمرتبه سازی و (ساخت) ساختمان های بی رویه در اطراف چهارباغ یا در راسته زاینده رود زیانِ غیرقابل جبرانی به اصالت شهر اصفهان وارد آید.»


به گزارش لذت سفر به نقل از ایسنا، به دنبال با اجرایی شدنِ ساختِ هتلی با ارتفاع ۲۲ متر در حریم محور فرهنگی تاریخی چهارباغ عباسی، فعالان میراث فرهنگی نامه های مختلفی را به متولیان میراث فرهنگی کشور نوشته و نسبت به وضعیت آینده این محور فرهنگی تاریخی در نصف جهان اخطار دادند و درخواست نمودند تا دست کم این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی رد شود.
محمودفرشچیان، نقاش و نگارگر سرشناس زاده اصفهان، هم علاوه بر امضای این درخواست، در نامه ای که با دست خطِ خود منتشر نموده، نوشته است: «امید است اولیاء محترم و به خصوص مسئولین وطن دوست و علاقمند به شهر زیبای اصفهان اقدام یا مجوزی صادر نفرمایند و به هیج عنوان اجازه ندهند که با بلندمرتبه سازی و (ساخت) ساختمان های بی رویه در اطراف چهارباغ یا در راسته زاینده رود، زیانِ غیرقابل جبرانی به اصالت شهر اصفهان وارد آید. اینجانب به نوبه خود به اعتراضیه ای که در این خصوص تقدیم شده موافقم. محمود فرشچیان»


همچنین در بخش هایی از نامه جمعی مورد اشاره که فرشچیان هم آنرا امضا کرده خطاب به رئیس، دبیر و اعضای شورایعالی معماری و شهرسازی کشور و همینطور دادستان کل کشور، وزیر میراث فرهنگی و اعضای مجلس شورای اسلامی تاکید شده است: «هنوز سوگواری به خاطر تخریب لایه ها و خاطرات تاریخی چهارباغ تمام نشده، هنوز زخم های کاری بر پیکر محلات تاریخی نقش جهان و دردشت و جوباره و جلفا وارد می شود و همچنان قلعه کوهستانی شاهدژ زیر فشار تاسیسات تله کابین مانده و پهنه تاریخی- طبیعی ناژوان زیر بار ساخت و ساز لجام گسیخته از بین می رود که به تازگی با مجوز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازه ای به بلندای حدود ۲۰ متر در حریم چهارباغ عباسی هم به ستیز با منظر و ماهیت کهن اصفهان قد برافراشته است (حد مجاز ارتفاع ۸ متر در حریم تاریخی اصفهان به انضمام نقشه مربوط، در دهه ۷۰ تدوین و اعلام شده و لازم الاجراست).
اهمیت توسعه پایدار و کارآفرینی در صنعت توریسم بر کسی پوشیده نیست و هیچ منافاتی با مصالح ملی ندارد، لیکن نابودی دارایی های فرهنگی به بهانه توسعه و سرمایه گذاری و هتل سازی بدون مبنای خردمندانه و قانون مدارانه، بسان قربانی شدن گنجینه های ماندگار به پای سوداگری و تنگ نظری زودگذر خواهد بود، که نمونه هایش، برج بی قواره جهان نما و پاساژ بی هویت شرقی چهارباغ بعنوان دو طرح شکست خورده و عبرت آموزند؛ اما در عین حال یک کاروانسرای نیمه مخروبه در نزدیکی همین چهارباغ، با تدبیر و دلسوزی احیا شد و امروز یکی از مشهورترین و مجلل ترین هتل های قدیمی جهان است.
اکنون که برخی مسؤلان استان، دلسوزی و اهتمام نسبت به حفظ حریم تاریخی را ندارند و پرونده این بلندمرتبه سازی به شورای عالی معماری و شهرسازی کشور رسیده است، امضاکنندگان این نامه درخواست دارند تا شورای عالی همسو با قانون شکنی و اصفهان ستیزی نباشد و سرپوش گذار ناکارآمدی و اشتباه برخی تصمیم گیران نشود و مصالح اصفهان و ایران و نظر کارشناسان و دلسوزان را مبنای تصمیم خود قرار دهد.
بی شک این میزان بارگذاری در جوار آن معبر کم عرض (کوچه ارفعی)، کل منطقه را با خطر تراکم فروشی و بلندمرتبه سازی های بعدی و پایمال کردن هر چه بیشتر «حق بر شهر» مواجه می کند و مسئولیت تصمیم نهایی، بر عهده تمام اعضا و کارشناسان ارجمند آن شورا و مسئولین قوه قضاییه و نمایندگان مردم در مجلس خواهد بود.»
از سوی دیگر همه مشکلات اصفهان امروزی فقط این بلندمرتبه سازی ها برای ساخت هتل در محور فرهنگی تاریخی چهارباغ عباسی نیست، بلکه گذرآقا نورالله نجفی هم راه مسیرِ دیگری از تخریب هاست که از دل بافت تاریخی اصهفان بیرون می آید که سرانجام با پیگیری های مستمر پویش «نه به گذر آقا نجفی» هر چند بخش زیادی از خانه های تاریخی در این راه تخریب شدند، اما در نهایت دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی یک هفته قبل با ارسال نامه ای به استاندار اصفهان از مخالفت این شورا با هر نوع تخریب و تملک بنا برای راه اندازی گذر معروف به آقا نوراله نجفی در اصفهان اطلاع داد و در بند نخست آن تصریح کرد: « نظر به مخدوش شدن یکپارچگی و انسجام بافت فرهنگی تاریخی شهر اصفهان، بی توجهی به اثر جهانی میدان نقش جهان، عدم ضرورت ایجاد پیاده راه با عنایت به فاصله اندک با پیاده راه پیرامون میدان نقش جهان، اثرات تخریب بناها و رهاسازی فضاهای به وجود آمده بر کیفیت خدمات و زندگی ساکنین و نارضایتی ایشان، با هرگونه تخریب و تملک بنا به منظور راه اندازی یا امتداد گذر موجود مخالفت شد.»




منبع:

1399/07/28
20:23:32
5.0 / 5
331
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱