حركت به سمت گردشگری سفارشی در دوران كرونا لازم است

حركت به سمت گردشگری سفارشی در دوران كرونا لازم است

به گزارش لذت سفر ایرنا- عضو هیات علمی دانشكده پژوهش های عالی هنر و كارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان اظهار داشت: حركت به سمت الگویˮگردشگری سفارشیˮ (customize tourism) در دوران شیوع بیماری كرونا برای حفظ صنعت گردشگری ضروری می باشد.


محمدتقی طغرایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: گردشگری سفارشی یا "سفارش پذیر شده"، الگوی جدیدی در صنعت گردشگری و مبتنی بر نیاز، تقاضا و خواسته های توریست است که در آن، توریست همه موارد مد نظر خودرا قبل از سفر مطرح می کند و محیط مناسب برای استقرار و سفر وی با رعایت همه دستورهای بهداشتی فراهم می شود.
وی با اعلان اینکه در دوران شیوع بیماری کرونا لازم است که گردشگری از حالت انبوه به سمت سفارش پذیر شده حرکت نماید، اظهارداشت: در این حالت، توریست همه سفارش های خود برای گردشگری مانند شرایط آب و هوایی، مکان اسکان و پذیرایی را پیش از شروع سفر به صورت الکترونیکی و مجازی اعلام می کند و بر طبق این سفارش و متناسب با شرایط مقصد گردشگری، مجوزهای لازم صادر می شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه گردشگری سفارشی، بحث جدیدی در بخش گردشگری با حاشیه سود بالاست، افزود: در این نوع گردشگری، تعداد گردشگران کاهش پیدا می کند اما درآمدهای آن بیشتر می شود.
وی افزود: گردشگری سفارشی همین طور موجب توزیع بهتر گردشگران در مناطق هدف گردشگری مختلف و با رعایت هرچه بهتر دستورهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می شود.
این استاد کارآفرینی یکی از بخش هایی که نیاز به متناسب سازی با دوران شیوع ویروس کرونا دارد را صنعت گردشگری خواند و اظهار داشت: سیاستگذاران و فعالان این صنعت نباید در مقابل بیماری کرونا، مقاومت نشان دهند بلکه باید با شناسایی فرصت های موجود، آستانه پذیرش کسب و کارها را بالا ببرند.
وی با اعلان اینکه محیط پیرامون ما در زمان حاضر پیچیدگی زیادی دارد و مسائل مختلف زندگی با سرعت و شتاب بالایی روز به روز پیچیده تر می شوند، گفت: ما برای گذر از این دوران باید توانایی حل مسائل پیچیده به ویژه در بخش کسب و کار را داشته باشیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ دنیا بعد از شیوع بیماری کرونا آغاز به متناسب سازی و انطباق کارهای خود با آن کردند و محدودیت های ناشی از فاصله گذاری اجتماعی را پذیرفتند، اشاره کرد: ۲ موضوع مهم در کسب و کار مطرح است که شامل " مقاومت " و " پذیرش " می باشد و در چنین فضای پیچیده ای، بنگاه هایی موفق خواهند بود که مقاومتِ کمتر و پذیرش بیشتری در مقابل تغییرات داشته باشند.
طغرایی با تاکید بر اینکه باتوجه به شواهد و اطلاعات موجود، بیماری کرونا تا مدت طولانی باقی خواهد ماند و به زودی از بین نمی رود، اضافه کرد: باتوجه به شرایط موجود لازم است که روش های کسب و کار نیز متناسب با آن تغییر کرده و پذیرش در مقابل تغییرات و محدودیت های جدید، افزایش یابد.
وی افزود: اینکه عده ای در این روزها دست روی دست بگذارند و کار خاصی انجام ندهند به امید اینکه روزی کرونا از بین برود و پس از آن آغاز به فعالیت کنند، کاملا اشتباه است بلکه باید در قبال پدیده ها و تهدیدهای جدیدی مانند شیوع بیماری کرونا از فرصت های ناشی از آن بهره برد.
طغرایی با اشاره به اینکه ۲ مفهوم جدید در حوزه گردشگری توسط استادان دانشگاه و با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان تعریف شده است، آنها را گردشگری " سفارش پذیر شده " و " میزبان پذیری " خواند و اظهار داشت: بخش گردشگری در چنین شرایطی نیاز به نوآوری همراه با حفظ نشاط و روحیه اجتماعی دارد تا بتواند خودرا از خطر نابودی، نجات دهد.
وی درباره مفهوم میزبان پذیری نیز توضیح داد: قبل از این در مباحث گردشگری مفهمومی به نام " میهمان نوازی" داشتیم که جامعه میزبان باید به شکلی باشد تا منجر به رضایتمندی حداکثری توریست شود اما در دوران شیوع ویروس کرونا نیاز است که به مفهوم میزبان پذیری یا میزبان نوازی نیز توجه گردد بدین مدلول که جامعه میزبان نیز نیاز به کمک میهمان یا همان توریست دارد تا بتواند فضای گردشگری را با سلامت و حفظ هرچه بیشتر ضوابط و دستورهای بهداشتی ایجاد و حفظ کند.
این استاد دانشگاه با اعلان اینکه در مفهوم میزبان پذیری، گردشگران باید حفظ سلامتی میزبان را نیز مورد توجه قرار دهند، اضافه کرد: در دورانی مانند شیوع بیماری کرونا باید همه مفاهیم بصورت تعاملی باشد تا بتوان از این شرایط پیچیده عبور کرد.
طغرایی با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم با شرایط گذشته در دوران جدید شیوع بیماری کرونا فعالیت نماییم، اشاره کرد: عملیاتی کردن روش های جدید مانند گردشگری سفارشی نیاز به توسعه زیرساخت هایی مانند شبکه های ارتباطی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و تطبیق سیاست ها و قوانین با آن دارد.
بیماری کرونا از اسفند سال قبل در کشورمان شیوع پیدا کرد و تا کنون صنعت گردشگری به ویژه در استان های گردشگرپذیری مانند اصفهان از آن خسارت سنگینی دیده است.
تاکنون بیش از ۲۷۳ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و شمار جان باختگان کرونا به بیش از ۱۴ هزار نفر رسید.



منبع:

1399/05/01
13:58:27
5.0 / 5
2519
تگهای خبر: برند , توریست , سفر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر