نگاهی به همایش بازاریابی اینترنتی در گردشگری؛

فعالان گردشگری در فضای مجازی توقع مباحث حرفه ای تری داشتند

فعالان گردشگری در فضای مجازی توقع مباحث حرفه ای تری داشتند

لذت سفر: همایش بازاریابی اینترنتی و گردشگری درحالی انجام شد كه شركت كنندگان از اساتید خارجی حاضر در آن، توقع مباحثی بالاتر از آن چه را عنوان شد، داشتند.



به گزارش لذت سفر به نقل از مهر، پنج دوره از یك همایش با موضوع بازاریابی اینترنتی در تهران برگزار و هربار موضوع برندینگ، اقتصاد و گردشگری شهری و صنعت گردشگری به آن اضافه شده است. این دفعه هم ششمین دوره آن عصر روز ۲۷ دی ماه در هتل اسپیناس پالاس برپا شد و در آن، از چهار استاد خارجی كه فعال در این عرصه ها بوده اند دعوت به عمل آمد.
برای ورود و ثبت نام در این برنامه نیز افراد مختلفی شركت كردند و هر یك به فراخور حضورشان مبلغی را پرداخت كردند از ۵ میلیون تومان در بخش VIP كه شرایط ویژه آن پذیرایی و ضیافت شام و عكس یادگاری با اساتید بود تا ۵۰۰ هزار تومان.
برخی از شركت كنندگان در این همایش، فعالان حوزه مجازی، اینفلوئنسرهای اینستاگرام و بازاریابان شركت های دیجیتالی و فعالان گردشگری بودند كه تعداد زیادی از آنها یا خودشان مستقیماً هزینه ای بابت این برنامه پرداخت نكرده بودند و یا از طرف شركتی كه در آن كار می كردند، پشتیبانی می شدند یا میهمان مجری و حامیان برنامه بودند. برخی دیگر نیز از دوستان اینفلوئنسر و مخاطبان برگزاركننده این همایش بودند؛ برخی هم با انتظار از به دست آوردن مطالب جدیدتر در این همایش شركت كرده و به صورت شخصی هزینه كردند. در ردیف های جلوی سالن اجتماعات كه مخصوص افراد دعوت شده و VIP بود افراد مختلفی دیده می شدند از پشتیبانی كنندگان همایش تا فعالان حوزه غذا و اینستاگرام.
شاید این گفته فعالان گردشگری را كه همیشه اعلام می كردند تصور خارجی ها از ایران تا وقتی كشورمان را ندیده اند، این است كه ما هنوز از تكنولوژی عقب هستیم و با شتر جابه جا می شویم، بتوان در این همایش بوسیله دیدگاه سخنرانان خارجی آن فهمید. چون در این همایش از بدیهیاتی صحبت شد كه همه فعالان فضای مجازی و بازاریابی اینترنتی از آن آگاه بودند.
البته كه باید در نظر گرفت برگزاری چنین همایشی با همت هرشخص دولتی و یا بخش خصوصی هم كه باشد، بطور قطع كار مشكلی است؛ چه بسا اینكه اساتید خارجی دعوت شده در این مراسم به محض وقوع اتفاقات چندروز اخیر كل برنامه شان را برای سفر به ایران تعطیل كردند و از حضور در همایش انصراف دادند. چون تصور می كردند كه شرایط برای سفر به ایران هم اكنون اصلاً ممكن نیست. تا اینكه برگزاركننده همایش توانست چهار نفر از ۵ نفر آنها را توجیه كرده و به ایران بیاورد و قبل از همایش نیز جاذبه های شهر تهران را در فرصت دوسه روزه به آنها خوب نشان دهد و بگوید كه ایران و خصوصاً پایتخت آن، بسیار امن است ولی ای كاش می شد تا ذهن آنها را نسبت به پیشرفت هایی كه ایران در زمینه دیجیتال ماركتینگ داشته است روشن تر كرد تا زمانی كه آنها به ایران آمده و می خواهند سخنرانی داشته باشند، بدانند مخاطبانشان كسانی هستند كه با این موضوعات به خوبی آشنایی دارند و حالا مقرر است یك یا چندگام جلوتر بروند و از تجربیات این اساتید كه اتفاقاً رزومه های خوبی دارند استفاده كنند.
درباره پرمخاطب بودن صفحات به اینستاگرام بازهای ایران
به عنوان مثال در این همایش، اورازیو اسپوتو متخصص آموزش اینستاگرام و بلاگر آموزش در حوزه بازاریابی محتوا و اینفلونسر ماركتینگ درباره بازاریابی اینستاگرام و اینفلوئنسر و پرنفوذبودن و كاركردهای آن اشاره نمود و به شركت كنندگانی كه اغلب صفحاتی فعال در اینستاگرام داشتند؛ گفت چطور می توان تعداد مخاطبان را در صفحه خود بالا برد و یا اینكه چطور یك صفحه را به صفحه ای كه موردپسند مخاطبان باشد ایجاد كرد.
او همین طور اظهار داشت كه از سپتامبر ۲۰۱۹ تعداد كاربران فعال اینستاگرام، بیشتر از یك میلیارد نفر در ماه بوده و هر روز ۵۰۰ میلیون كاربر در آن فعالیت می نمایند. همین طور تعداد استوری های كاربران بسیار رو به رشد است. اخیرا نسخه وب این اپلیكیشن نیز به وجود آمده و محدودیت های وب آن برداشته شد. اینستاگرام در واقع در حال پیشی گرفتن از آمازون نیز هست. بااینكه اینستاگرام یك اپلیكیشن بود ولی بعداً به یك جامعه و فرهنگ تبدیل شد.
اورازیو اسپوتو همین طور اظهار داشت: مصرف كننده محصولات خودتان در فضای مجازی باشید و ببینید آیا محصول و یا محتوایی كه ساخته اید برای مخاطب جذاب هست یا نه.
صحبت های اساتید با همراهی چند مترجم مسلط به زبان انگلیسی برای همه شركت كنندگان ترجمه همزمان می شد و شركت كنندگان در این همایش، حضور این مترجم ها را بسیار عالی توصیف می كردند. ضمن اینكه سخنرانی استاد اول را نیز از مفید و كاربردی تر می دانستند چونكه بر پایه تجربیات بود.

كریستین فاریولی استراتژیست و نابغه دیجیتال ماركتینگ و مشاور شركت ها و برندهای خارجی هم در این برنامه، درباره تبدیل برند به سوپر برند توضیح داد و اظهار داشت: همه می دانیم كه بحث دیجیتال ماركتینگ با یك وب سایت اینترنتی آغاز می شود اما اگر شما شركت و یا وب سایت خودرا دارید و می خواهید آنرا بعنوان برترین شركت معرفی كنید، در واقع شبیه به همه هستید چون همه، چنین هدفی دارند. بدین سبب باید بدانید چطور آنرا متمایزتر از شركت های دیگر كنید. باید یك برند و یا شركت را به یك انسان شبیه كنید؛ انسانی كه همه آنرا دوست دارند. همه افرادی كه به شما در شركت كمك می كنند باید بتوانند بازاریاب آن شركت باشند و فعالیت هیچ یك نباید خللی در روند تبلیغ شركت به وجود بیاورد.
فاریولی درباره اخراج یكی از خلبانان هواپیمایی امارات صحبت كرد و اظهار داشت: سلفی او با فتوشاپی از تصویر بیرونی كابین هواپیما باعث شده بود یك نفر از مخاطبان این هواپیمایی بنویسد «من می ترسم سوار شوم و خلبان هوس كند یك سلفی بیرون از هواپیما بگیرد!» این مساله نشان میدهد چه قدر برای این هواپیمایی تصویرسازی از یك برند اهمیت دارد كه اجازه نمی دهد به راحتی این تصویرسازی خراب شود.
شما باید كاری كنید كه بتوانید قدرت تصویرسازی مخاطب را به سمت تصویر مثبت تغییر دهید. مسائل سیاسی مهم و تأثیرگذار است. كوبا مدت زیادی تحت تحریم آمریكا بوده ولی افراد و مردم نظر مثبتی به آن دارند. این به سبب تصویرسازی ای است كه از آنجا شده است.استفاده از فرصت تحریم برای پرداختن به محصولات بومی
در بخش دیگری از این گردهمایی، بوتور اسماراسون جهانگرد و داستان نویس و مشاور در زمینه برندسازی، شهرسازی و توسعه گردشگری درباره استوری تلینگ و گردشگری صحبت كرد و اظهار داشت: در بازاریابی، مسئله تنها تصاویر نیست بلكه آن چیزی است كه خلق می كنید. نكته مهم اینكه چگونه داستان ها با جملاتی كه می نویسید هماهنگ می شوند. ممكنست چیزی كه در نگاه شما مثبت تلقی شود در جای دیگر مسئله منفی به نظر بیاید.
وی افزود: شما باید كاری كنید كه بتوانید قدرت تصویرسازی مخاطب را به سمت تصویر مثبت تغییر دهید. مسائل سیاسی مهم و تأثیرگذار است. كوبا مدت زیادی تحت تحریم آمریكا بوده ولی افراد و مردم نظر مثبتی به آن دارند. این به سبب تصویرسازی ای است كه از آنجا شده است. باید شرایط را طوری مهیا نماییم كه هر آنچه در معرض دید مخاطب قرار می گیرد تأثیرگذار باشد و بتواند به لحاظ مزه و احساس و بو آنها را تحت تأثیر قرار دهد باید دید آن استوری چه بوده و چه مزه ای می دهد. كشور ایران فوق العاده است. در این دو روزی كه بودم به كاخ گلستان رفتم و مجذوب آن شدم. شنیدم كه شهرهای دیگر ایران نیز زیباست. در كشور شما خیلی كارها می شود انجام داد. برندهای موفق از این ظرفیت ها می تواند به وجود بیاید. می دانم شما با تحریم های زیادی مواجه هستید ولی بدانید فرصت های خوبی هم این تحریم ها می تواند بوجود بیاورد. محصولات بومی می تواند مزیت بزرگی باشد.

این فعال حوزه مجازی اظهار داشت: ایران به سبب كاهش ارزش پولی می تواند به یكی از مقاصد اصلی سفر در دنیا تبدیل گردد. از طرفی ممكنست شركت هایی باشند كه بخواهند رقابت كنند شما بازاری دارید كه می تواند ارزش آفرینی كند. بجای اینكه نگران رقبای بین المللی خود باشید، باید بتوانید ایده های مختلف را از افراد در كشورهای دیگر بگیرید. كره جنوبی زمانی بدترین خودرو ها را داشت اما الان یكی از سه برند مطرح خودرو را در جهان دارد. تحریم ها می تواند فضایی برای نوآوری و توسعه محصولات بوجود بیاورند چیزی كه در بازاریابی اینترنتی وجود دارد تجربه ای است كه می توانید خلق كنید مانند بازدیدهایی كه دیگران می توانند از كشور شما داشته باشند و آنرا با دیگران به اشتراك گذارند.
پاول شأن بیزنس آنالیز گوگل و آنالیز محصولات گوگل در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ و آنالیزور محصولات فیسبوك در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ یكی دیگر از سخنرانان این همایش بود كه بیشتر درباره شركتی كه در آن كار می كند، صحبت كرد و به معرفی تجربیات خود در گوگل و فیسبوك در بازاریابی برای این شركت پرداخت.


منبع:

1398/10/29
23:45:31
5.0 / 5
4904
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , برند , پایتخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
EnjoyTrip.ir لذت سفر لذت سفر